Thermisch isolerende kunststof slang

• EMVliek

Ik ben bezig een met de ontwikkeling van een apparaat, nu is het probleem dat ik een slang nodig heb die enigzins thermoisolerend is.

Gebruikstemperatuur is -30 graden, deze koude lucht komt door de slang heen.

Nu is de bedoeling dat de slang aan de buitenkant vastgepakt kan worden zonder daar natuurlijk brandwonden van te krijgen door die ijskoude temperatuur.

Iemand een idee?

• mark

Bij dergelijke temperaturen zijn de meeste polymeren (kunstoffen) kei hard. Daarom is vrijwel de enige redelijke oplossing Siliconen slang. Nu is dit in verschillende (wand)diktes beschikbaar waarbij de warmte transport van en naar de inwendige medium beperkt is. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit aan de isolatie eisen voldoen. MAAR, als het gaat om druk voerende slang dan heb je een ander probleem, siliconen slang kan vrijwel geen noemenswardige overdruk weerstaan. Dan kom je op teflon, en dan met balg (stofzuigerslang) achtige wand, deze is ook gewapend te krijgen. Maar de isorenede eigenschappen zijn minder. Kijk de gemiddelde warmwater isolatiekous die je in elke DHZ zaak kan kopen zal voldoen. Bedenk ook wel dat de warmte inhoud (zeg maar de ‘vermogen’) van lucht zo laag is dat het echt branden aan zoiets niet gelijk gebeurt. Drukloos? Siliconenslang.EMVliek schreef:

>

> Ik ben bezig een met de ontwikkeling van een apparaat, nu is

> het probleem dat ik een slang nodig heb die enigzins

> thermoisolerend is.

> Gebruikstemperatuur is -30 graden, deze koude lucht komt door

> de slang heen.

> Nu is de bedoeling dat de slang aan de buitenkant vastgepakt

> kan worden zonder daar natuurlijk brandwonden van te krijgen

> door die ijskoude temperatuur.

>

> Iemand een idee?