Recent hebben wij in Haarlem een woning uit ca. 1910 gekocht. Hierin zitten twee aluminium ramen die we willen vervangen door kunststof kozijnen. En inmiddels zijn we dus gestuit op de jungle in die branche.

Langzaam raak je wel thuis in merken en profielen maar het blijft moeilijk. Finstral en Weru kwam ik tegen, Deceuninck heeft in België een goede naam en ik hoor vooral goede verhalen over de profielen van Schuco. Ik zeg profielen want de kwaliteit schijnt ook weer afhankelijk te zijn van de fabriek waar het uitkomt. En dan heb je de montage nog.

We hebben al wat offertes aangevraagd: eentje bij een bij de VKG aangesloten firma en eentje bij een klein bedrijfje dat we via werkspot hebben gevonden. Tevens hebben we er een aantal via zo'n vergelijkings opgevraagd en hebben we twee kleine aannemers (die we voor een andere klus nodig hebben) gevraagd wat ze kunnen leveren.

We hebben nog niet alles terug maar de vergelijkingssite bevalt tot nu niet. Dan krijg je eerst bericht dat je aanvraag naar bedrijf A, B, C en D is doorgestuurd, krijg je vervolgens een agressieve verkoper van nevenvestiging E aan de lijn. En dit terwijl we het telefoonnummer niet eens hadden opgegeven.

De globale prijzen die we binnen hebben laten grote verschillen zien. Het kleine bedrijfje is de helft goedkoper dan de duurste. Dan is de vraag: wat is wijsheid?

Mijn dilemma's….

1) De grote jongens hebben vaak al die certificaten maar ik ken genoeg iso gecertificeerde bedrijven die er niks van bakken. En mijn ervaring met grote toko's is dat de communicatie tussen de verkopers en de monteurs vaak niet al te best is. Aan de andere kant: de garantie is goed geregeld.

2) Hoe zit het met garantie als zo'n klein montagebedrijf de kozijnen uit Duitsland inkoopt? Voordeel vind ik dat je gelijk contact hebt met de monteurs. Er werd (vanaf de foto's) in mijn geval ook gelijk een opmerking gemaakt over het feit dat de aluminium kozijnen waarschijnlijk in het oude kozijn zijn gemonteerd.

3) Het is een oud huis en dan is het wellicht fijn als zo'n reguliere aannemer de boel plaatst. Die heeft misschien minder ervaring met kunststof maar ziet wel wat hij moet doen om te zorgen dat de boel niet naar beneden komt.

Forums als deze zaaien soms ook nog eens twijfel. Want naast verkopers die hun eigen product proberen te pluggen zie je ook veel bedrijven die klanten vragen positieve berichten te plaatsen. Ook dat vertekent het beeld.

Desondanks hoop ik goede tips te lezen naar aanleiding van mijn dilemma's.